Stále si nevíte rady a nemůžete najít návod, jak postupovat? Je to jednoduché: dejte nám vědět, s čím se Vám nedaří pohnout.
Nejefektivnější způsob předávání informací. Hodí se zejména pro informace o aktuálním sborovém dění, jako jsou pozvánky na akce, sborové dopisy nebo zpravodaje.
Obří výhodou je, že na články lze upozorňovat v RSS kanálech – ty předávají odběratelům aktuální informace o dění na vašich stránkách. Jestliže pozvánky či zpravodaje vkládáte přímo do stránek (typ stránka s obsahem), musí příjemce po změnách a zveřejněných informacích aktivně sám pátrat, hledat, kde došlo ke změně, nehledě na to, že sdílení takto zveřejněných informací napříč rodinou webů je výrazně složitější.
Pokud nechcete přepisovat všechny informace, které máte připraveny v jiném dokumetu (soubor pdf, plakátek), dporučujeme alespoň stručnou informaci o obshu dokumentu, který lze připojit ke stažení. Nikdy však nenahrávejte obrázky, ani nevkládejte aktivní (klikatelné) odkazy do anotace článku, ale vždy jen do jeho těla (obsahu). Pokud nedodržíte toto pravidlo, anotace článku se v náhledu roztáhne na nesmyslnou délku.
Rádi byste sdíleli článek z některého celocírkevního webu, ale nedošla Vám nabídka na jeho sdílení? Pak nám napište, o který článek máte zájem.
Systém umí vytvořit de facto jakýkoliv formulář včetně zaslání souborů. Využitelný je pro přihlášky na akce, žádosti o zaslání potvrzení o daru, ankety apod. Nebo třeba soutěž.
Vše jednoduše ve dvou krocích – nejdřív v levém menu „Formuláře“ vytvoříte formulář – poskládáte po položkách. Velmi doporučujeme dát vždy „E-mail, odesílatel – text“, čímž se pak pošle každému, kdo formulář vyplní, potvrzení. Potvrzení a jejich nastavení je též ve formuláři.
Když je formulář hotov, vloží se jako stránka do systému – kdekoliv v Menu (hlavní/horní/skryté) dáte „Přidat“ a zvolíte stránku typu „Formulář“ – tam vložíte průvodní text a k němu vyberete ze svých formulářů ten, který chcete použít. Následně v menu u formuláře uvidíte v položce „Odpovědi“ vše, co vám lidé odeslali a odpovědi lze i exportovat do .csv.
Kromě možností vkládání obrázků přímo do textu stránky/článků, nabízí systém rodiny webů také tvorbu ucelených galerií. Ty lze obrazovat buď samostatně (třeba v položce menu „fotogalerie“), anebo je připojit ke stránce/článku. Ke stránce lze připojit právě jednu galerii, ke článkům jich lze připojit i více. Při tvorbě galerií doporučujeme dodržet několik základních pravidel:
Při vkládání Hesel JB jsou dvě možnosti, jak postupovat:
Vhodným způsobem pro sdílení informací o plánovaných sborových aktivitách je kalendář od splečnosti Google. Jsou dvě možnosti, jak jej získat:
První varianta je vhodnější, pokud by sbor chtěl využívat i dalších služeb Googlu (například sdílení dokumentů). Druhý je rychlejší na zřízení, ale komplikovanější v obsluze, protože kalendář je spravován výhradně některým členem sboru.
Důležité je u obou variant nastavit správnou formu sdílení kalendáře. Nejprve je potřeba nastavit kalendář jako veřejný, následně jej lze vložit do stránek pomocí iframe (ikona dvou lomených závorek v editoru stránky). Jak vytvořit kalendář a rady pro jeho nastavení naleznete v nápovědě ke kalendáři Google.
Kontaktní informace je vhodné doplnit o mapu, která ulehčí zájemcům nalezení vaší fary, kostela či jiného prostoru, kam chcete návštěvníky navigovat. Lze samozřejmě použít statický snímek mapy, jeho nevýhodou ovšem je, že si uživatel nemůže přiblížit nebo oddálit náhled, ani jinak s mapou pracovat. Lepší variantou je proto vložení „živé“ mapy pomocí IFramu.
Pro vložení kódu použijte ikonu s dvěma lomenými závorkami (poslední v prostřední liště Editoru obsahu).
Kód pro vložení lze vygenerovat v kterékoli mapové aplikaci (Mapy.cz, Google Maps, OpenStreetMap, mapy Bing...). Výhodou takových map je, že si můžete sami nastavit místa či trasy a nemusíte se spoléhat na údaje, které už v mapách jsou. Nápovědu, jak vygenerovat HTML kód pro vložení do vašich stránek, naleznete pod odkazy v závorce výše.
Pokud vedle sebe chcete zobrazit více map, doporučujeme použít pro jejich vložení nejprve šablonu – a až do ní vkládat odkazy. Je také vhodné zkontrolovat, zejména použijete-li mapy dvou (či více) různých poskytovatelů, aby obě mapy byly stejně veliké: v HTML kódu, který jste získali, upravte honoty „width“ a „height“ tak, aby byly ve všech kódech stejné.
Šablona rodiny webů nabízí čtyři různé typy menu: hlavní, horní, skryté a spodní.
Hlavní menu se zobrazuje v dolní části stránek. Umožňuje zobrazení mnoha úrovní, jeho podoba není stálá, ale mění se podle toho, v které úrovni se návštěvník webu nachází – což je na jednu stranu výhoda i nevýhoda: pokud se uživatel chce přesunout do jiné sekce na stejné či jiné úrovni, musí se na danou úroveň vrátit, anebo začít procházet jednotlivé úrovně znovu z hlavní stránky. V tomto lze samozřejmě navigaci usnadnit vytvořením vnitřních odkazů.
Horní menu se zobrazuje, jak název napovídá, v horní části stránek, pod případným sliderem. Jeho výhodou je, že je na všech stránkách neměnné, takže jej má návštěvník stránek stále na očích, avšak umožňuje otevření pouze jedné úrovně nabídky. Pro zobrazení dalších úrovní je potřeba využít odkazů vložených do stránky, třeba pomocí modrého tlačítka.
Skryté menu se nezobrazuje. Sem je vhodné umísťovat takové typy stránek, které systém potřebuje ke svému běhu, ale běžný uživatel jej nepotřebuje vidět – typicky se jedná o chybové stránky.
Spodní menu je zobrazeno v patičce stránky – její levou polovinu tvoří právě spodní menu, pravá pak je vyhrazena kotaktním informacím. Ve spodním menu se zobrazují jednak ikonky sociálních sítí (pokud je nepoužíváte, doporučujeme je deaktivovat/smazat – jejich nastavení naleznete pod nabídkou „Předvolby webu“). Do tohoto menu je výhodné umístit hlavní odkazy na jiné weby, mapu stránek či RSS.
Modré tlačítko je užitečným nástrojem pro zvýraznění odkazu, který vybízí uživatele k provední akce, například k přidání prokliku na formulář. Jeho praktické použití je k nalezení výše na této stránce v sekci „Články“, případně na webu pražského ochranovského sboru, kde slouží jako navigace na nižší úrovně horního menu.
Jak modré tlačítko vyrobit? Napište na stránce text, který se má v modrém tlačítku objevit. Text natáhněte do bloku a pomocí příkazu vložit odkaz (v nabídce Vložit, klávesovou zkratkou Ctrl+K anebo pomocí ikony v prostředním panelu Editoru obsahu) vložte akci, kterou má kliknutí na modré tlačítko vyvolat. Následně (požadovaný odkaz musí být stále „natažený“ v bloku) klikněte ve spodním panelu Editoru obsahu na druhou položku Odstavec → Texty → Modré tlačítko.
Systém umí posílat newslettery a to na různé skupiny. Je to podobné systémům MailChimp. Jen nemáme analytické nástroje. Nicméně newsletter je možné udělat a poslat. Je třeba nahrát kontakty s maily, ty pak rozdělit do skupin (jeden kontakt může být i ve více skupinách) a následně vyrobit newsletter.
Dobrou vlastností systému je, že kromě textu můžete přiložit články z webu dle vašeho mínění. Příjemci se mohou odhlašovat.
Určitě si před odesláním ostré verze vyzkoušjte poslat newsletter sami sobě (je to modré I v „Menu“). Zatím není nastavená grafika, mail je opravdu základní.
Fotky jsou na webech vždy těžký oříšek. Máme různé typy zobrazení, obrazovek, mobilů apod. Jak má fotka být oříznutá? Systém na toto myslí a nabízí u všech fotek vlastní ořez – oproti jiným redakčním systémům není nutno nahrávat obrázky v několika různých velikostech či ořezech. Systém sám podle druhu zobrazení upraví náhled daného obrázku, aniž by zasahoval do vlastní podoby originálu.
V „Archivu souborů“ u každé fotky najdeme v horním menu 4 čtverečky a po kliku na ně se objeví všechny formáty dané fotky (hlavní jsou výpisy – ty jsou u článků, ale dobré jsou i pro slider, slider do mobilu, slider do mobilu malý apod.). Tam nastavte výřez mechanicky, jinak to dělá systém sám.
Pokud byste potřebovali oříznout jakoukoliv fotku na jiný formát než přednastavený, stačí kliknout dole u „Oříznout“ na „Poměr stran“ a změnit jej. Dá se tak třeba u fotek typu „Výpis“ změnit na čtvercový a využít třeba pro výpis rubrik – zde je hezký příklad z Valmezu.
Pokud chcete text stránek oživit vloženými obrázky (vkládají se přes ikonu s horským panoramatem v prostřední liště editoru obsahu), nezapoměňte pro ně nastavit obtékání (vpravo/vlevo) a případně odsazení (v pixelech) od okolního textu. Je také lepší vkládat obrázky ve větším poměru stran (v editoru vložení obrázku políčko „Zobrazení“) a po jejich vložení do textu na ně kliknout a tahem za černé čtverečky v modrém rámečku kolem obrázku je tahem myši zmenšit na požadovau velikost.
Sdílení článků nabídnete kliknutím na ikonu se třemi čtverečky (vpravo). Vyberete weby, kterým chcete sdílet, a dáte sdílet. Prosíme, zvažte, zda nabídnutý článek je pro další weby publikovatelný, nemá smysl nabízet všechno všem. Každopádně všem administrátorům webů, kterým je něco nabídnuto, přijde automatická zpráva. Pokud o zprávy nestojíte, nastavte si filtr v mailu, případně snižte svou roli z Administrátora na Redaktora. Systém však vždy administrátorům zprávu o nabídnutém článku pošle. Zkušenost je, že tyto maily končí ve složkách hormadné pošty či spamu, proto si je vytáhněte do Doručené, čímž je „naučíte“ chodit správně.
Slidery primárně slouží ke zdůraznění vybraných článků/stránek webu. Fotografie do nich použité jsou proto systémem lehce ztmaveny, aby lépe vynikly psané informace.
Na různých stránkách mohou být slidery různé. Tuto volbu provádíte v editoru nastavení stránky (úprava stránky → nastavení), kde vybíráte z již vytořených sliderů.
Slidery najdete v levém menu. Při vytváření/úpravě slideru můžete vynutit jeho zobrazení na úvodní stránce nebo na všech stránkách). Po vytvoření slideru a jeho pojmenování stačí kliknout na jeho název a přidat jednotlivé fotografie (nezapoměňte je v náhledech oříznout, je potřeba nastavit správne výřezy vždy třikrát: pro zobrazení na webu (slider), pro zobrazení v mobilu (slider v mobilu) a pro malé zobrazení v mobilu (slider v mobilu malý). Pokud výřezy neuprvíte, systém si je zvolí sám, což ne vždy dopadá dobře.
V úpravě slideru pak vidíte přehled použitých fotografií. Když na ně kliknete, můžete měnit informace, které se ve slideru zobrzují. Pamatujte, že hlavička by neměla být příliš dlouhá, aby slider zůstal čitelný. Můžete rovněž nastavit délku zobrazení položek ve slideru, v sekundových krocích od jedné sekundy do jedné minuty.
Pokud chcete celou stránku nebo jen její část zalomit na víe sloupců, nejjednodušeji toho dosáhnete pomocí příkazu „Vložit → Vložit šablonu“. Můžete zvolit mezi dvěma až šesti sloupci.
Pokud chcete rozchodit na svém webu kanál RSS, přesuňte jej z přednastaveného „horního menu – typy stránek“ do „spodního menu“. Nezapomeňte vybrat, které rubriky s články se mají v RSS kanálu objevovat.